woensdag 22 april 2015

LIFE IS A MIRACLE




























































Het MugWeekend in de Amsterdamse Stadsschouwburg op 8, 9 en 10 mei gaat vooraf aan de opening in het Zuiderzeemuseum van de tentoonstelling Mode en De Zee op de 21e mei. In de drukte van het heen en weer reizen is de ontluikende lente een wonder.

Ik probeer weer grip te krijgen op de tuin. Maar meestal komt het niet verder dan er rustig wat rondlopen en hier en daar wat wegplukken. 

Ik denk dan aan de kwaliteit van een geïsoleerd leven. In het klooster. In de tuin van Oosterhouw. Hoe isolatie doorwerkt, maar ook ineens doorgeprikt kan worden door de realiteit. Dan stroomt het gewoel van de wereld als een enorme golf binnen. Wat wordt er een boel gemaakt. Wie wacht daarop? 

Klaas krijgt meer en meer zin in alles. Met Ignace zet hij de tent op. Spuit en schrobt het zeil schoon van algen. Elke dag schoffelt hij een stuk van de zandpaden.

Ik richt me op de voormalige moestuin. Nu een kruidentuin met munt, rabarber en aardperen voor de catering.

De bronzen boot van Henk Slomp vaart in de lucht. Ik denk aan al die bootvluchtelingen, die hun leven wagen. Voor wat voor een leven doen ze dat? Uitzichtloze blikken, kansloos bestaan. Wat hebben wij een luxeproblemen in het Westen. Wat staan we machteloos te kijken. We gaan gewoon maar door.

Bleekpotten staan op de jonge rabarber voor de rabarbertaart. De munt woekert voor de thee en de laatste aardperen zijn geoogst voor een eigen versie van de Japanse salade met aardappelen gecombineerd met aardperen en gepocheerde oesters van de Waddenkust in plaats van mosselen. Na twee groepen met 30 Duitsers nu 21 Belgen op bezoek. 

Jano helpt. Dan komt alles goed. 

Het bed dat ik ooit zag bij Wim de Vos kan je zo bij de houthandel laten zagen. Ik wil het ook ooit voor een nieuwe plek gaan gebruiken. Nu getekend voor Hannah, de actrice in Kunsthart 

Balthassar met Priscilla en Esmeralda lopen warm voor quality time. Ik ben benieuwd waar ze de nesten gaan verbergen en of de jongen het overleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten